Het college vervult een rol in verschillende commissies van de VNG: commissie Bestuur en veiligheid (J. Hamming), commissie Ruimte, wonen en mobiliteit (C. Apeldoorn), commissie Zorg, jeugd en onderwijs (N. Groothuismink) en het VNG-bestuur (S. Mutluer). Ook via het G40 Stedennetwerk voert het college een energieke lobby om het Zaanse belang goed op alle niveaus zichtbaar te maken.
De samenwerking in de Metropoolregio Amsterdam (MRA) krijgt de komende jaren een impuls. De komende periode blijkt wat de uitwerking van de nieuwe MRA Agenda en de governance betekenen voor Zaanstad. Alle MRA partners houden rekening met een mogelijke verhoging van de financiële bijdrage.
Ook de samenwerking in Zaanstreek-Waterland wordt steeds sterker, juist om de kracht van de MRA te benutten. We verstrekken gezamenlijk opdrachten voor projecten en onderzoeken. De komende periode bekostigen we dit via de eenmalige middelen die wij hebben ontvangen van de voormalige Stadsregio Amsterdam-samenwerking, de ”SRA-reserves”. Wanneer deze middelen niet meer toereikend zijn, gaan we met elkaar in gesprek over structurele middelen.
De herijking algemene uitkering van het gemeentefonds is een jaar uitgesteld. De herverdeling lijkt uit te vallen in het voordeel van de grote gemeenten. Wat dit voor Zaanstad betekent, is nog onzeker. Door de ligging naast Amsterdam en de grote landelijke oppervlakte, scoort Zaanstad anders dan een gemiddelde grote stad. Belangrijk ander punt bij de algemene uitkering is de omvang van het macrobudget. In diverse netwerken (G40, VNG) is de lobby gestart deze te verhogen. Aan het einde van het jaar is hierover meer bekend.
Bij het opstellen van de jaarrekening is een eerste aanzet gedaan om de afspraken vanuit de moties bij de begroting en de aanvullende afspraken met DZ over de transparante begroting en het deltaplan financiën in te vullen. Er is een rekening in één oogopslag opgesteld en de paragraaf financiering is uitgebreid. Programma 7 bevat een overzicht van de verstrekkingen uit het transformatiefonds. Het is de bedoeling om dit jaar in samenspraak met de raad verder naar de schuldpositie te kijken en daar afspraken over te maken.
In de tweede helft van 2020 actualiseren we de nota risicomanagement en weerstandsvermogen en de nota verbonden partijen. Bij de eerste nemen we ook de aspecten kansen en risicobereidheid op. Daardoor komen alle aspecten van risicomanagement aan de orde en kunnen we deze aspecten meewegen bij de besluitvorming.
Met de vermakelijkhedenretributie (VMR) worden gemeentelijke investeringen in de Zaanse Schans niet meer voldaan door de inwoners van Zaanstad, maar door de toerist die bijvoorbeeld een museum of molen (vermaak) bezoekt. De afgelopen maanden werkte de gemeente samen met de ondernemers en erfgoedpartijen op de Zaanse Schans aan een duurzaam alternatief voor de VMR. De raad heeft om deze reden voorgesteld de inwerkingtreding van de VMR op 1 april 2020 uit te stellen. Zie ook programma 2.
We bereiden ons voor op een wijziging in de WOZ uitvoering. Vanaf 2022 moet de gebruiksoppervlakte van alle objecten geregistreerd zijn en gebruikt worden bij marktanalyse en taxatie van woningen. Op dit moment is de inhoud de basis.
Het college onderzoekt de mogelijkheid voor het in 2021 invoeren van een tariefdifferentiatie van de toeristenbelasting in heel Zaanstad, een watertoeristenbelasting en een heffing op de riviercruisevaart.