In april 2020 is bekend geworden dat de inwerkingtreding van de Omgevingswet (Ow) en de Wet kwaliteitsborging (Wkb) voor het bouwen die voor 1 januari 2021 gepland was, is uitgesteld. Na 18 mei wordt de nieuwe datum bekend. De stelselwijziging door de Ow en Wkb brengen grote veranderingen voor de manier waarop de gemeente werkt. De impact van deze stelselwijziging is te vergelijken met de decentralisatie in het maatschappelijk domein. Door het uitstel is het mogelijk de voorbereidingsactiviteiten enigszins te faseren. In de periode tot 2029 zullen gefaseerd de onderdelen omgevingsvisie, omgevingsplan en -vergunning worden ingevoerd.
Volgens plan is de nieuwe visie op dienstverlening voor de zomer 2020 gereed. Dit is een doorontwikkeling van de visie op dienstverlening uit 2017. Vanaf 2020 zijn de eerste producten van de digitale dienstverlening (zogenaamde eDiensten) voor burgerzaken beschikbaar. In 2021 wordt dit verder uitgebreid.
Per september 2020 zijn gemeenten wettelijk verplicht om digitaal toegankelijk te zijn voor mensen met een visuele, auditieve, verstandelijke of motorische beperking. Daarom werken wij dit jaar aan het toegankelijk maken van www.zaanstad.nl, campagnepagina's en (web)applicaties. Vanwege de coronapandemie en andere manier van werken, wordt de wettelijke datum niet gehaald.
Vanaf 2020 wordt bij burgerzaken alleen nog op afspraak gewerkt. Vorig jaar is besloten hiermee een besparing te realiseren. Tegelijkertijd zagen we begin 2020 de wachttijden voor het maken van een afspraak oplopen. We streven naar een wachttijd van maximaal 5 werkdagen. Mede door het effect van de coronacrisis is nu onvoldoende in te schatten hoe de besparing structureel uitpakt. We houden in 2020 vinger aan de pols en grijpen in als wachttijden te ver oplopen. Voor 2021 en later wordt de kostenontwikkeling van burgerzaken in beeld gebracht en bekeken hoe zich dat verhoudt tot de bestaande begroting. Uitgangspunt is het continueren van het huidige dienstverleningsniveau.
In 2020 digitaliseert het gemeentearchief de bouwvergunningen van Wormerveer en publiceert deze online. Tevens wordt een aanvang gemaakt met het digitalisering van de dossiers funderingsherstel, waardoor de dienstverlening op dit terrein wordt verbeterd.
De GGD Zaanstreek-Waterland wordt geïnspecteerd op de rechtmatigheid van het beheer van de niet-overgebrachte archieven.
De focus voor handhaving is als gevolg van de coronapandemie verlegd. Gezondheid en veiligheid staan voorop. Als gevolg van corona zijn begin 2020 ook bestuurlijke middelen, zoals het sluiten van panden waar drugs wordt aangetroffen, iets opgeschort. Het binnentreden van panden doen we om veiligheidsredenen alleen indien noodzakelijk. Per situatie wordt maatwerk toegepast.
Dankzij o.a. nieuwe parkeerautomaten en handhavingsapparatuur en door informatiegestuurd te handhaven door speciaal opgeleide medewerkers is de controle op betaald parkeren geïnnoveerd. De resultaten hiervan zijn navenant.
Zaanstad is aangemeld voor de wietpilot. Hiertoe zijn voorbereidende gesprekken geweest met de coffeeshophouders in Zaanstad. De strijd tegen wapenbezit heeft geresulteerd in een succesvolle inleveractie en meerdere acties preventief fouilleren. Op scholen in het voortgezet onderwijs is door de instellingen zelf een kluiscontrole uitgevoerd.
In verband met de coronapandemie en de bestrijding daarvan is opgeschaald naar GRIP 4 van de ramp- en crisisstructuur. Er is voor verschillende functies inzet geleverd. Het lange trainen en oefenen op dergelijke situaties werpt in de praktijk zijn vruchten af.