In de eerste maanden van 2020 is verder gewerkt aan de doorontwikkeling van de jeugdhulp, onder meer door het toewerken naar een stedelijk Jeugdteam. De eerste stappen richting een beleidskader jeugd zijn gezet. Het onderzoek naar het jongerenwerk is in afronding. Het nieuwe beleidskader onderwijsachterstandenbeleid is opgesteld met het onderwijs, kinderopvang en GGD, met een focus op taal, ouderbetrokkenheid en het intensiveren op de plekken waar de achterstanden het grootst zijn. Verder werken we aan het bieden van specialistische jeugdhulp binnen het speciaal onderwijs, om leerlingen passende ondersteuning te bieden binnen de school. Met deze en andere activiteiten wordt een bijdrage geleverd aan de kansengelijkheid, een van de zes strategische opgaven.
We geven uitvoering aan de prioriteiten uit de Strategische agenda ouder worden in Zaanstad, onder andere rond ouderenzorg (afstemmen aanbod op behoefte met onder andere het ziekenhuis, huisartsen en zorgverzekeraar) en kleinschalige woonvormen voor senioren. De behoefte aan passende woon(zorg)vormen voor kwetsbare groepen is in kaart gebracht en verdeeld over de verschillende delen van Zaanstad. Enerzijds als input voor gebiedsontwikkelingen op termijn (MAAK.Zaanstad), anderzijds voor het realiseren van enkele woon/zorgvormen op korte termijn voor urgente groepen (zoals Langdurige opvang en Opvang Dak&Thuisloze Jongeren). Dat is complex, maar heeft de volle aandacht en gebeurt in nauwe samenwerking met woningcorporaties en zorgaanbieders. De wet verplichte GGZ is ingevoerd per 01-01-2020: met de GGD zijn regionaal afspraken gemaakt over de screening.
Met mantelzorgers zijn ronde tafel-gesprekken gevoerd over hun situatie en aan welk type ondersteuning zij behoefte hebben. De uitkomsten worden voor de zomer geanalyseerd zodat het aanbod aan mantelzorgondersteuning waar nodig kan worden bijgesteld samen met de Sociaal Wijkteams en de zorgaanbieders.
Veel focus ligt op de besparingsopgave voor jeugdhulp en Wmo. Maatregelen betreffen onder meer het scherper sturen door Sociaal Wijkteams en Jeugdteams op passende ondersteuning en voorliggende voorzieningen. Toch zien we risico’s in de tweedelijnsjeugdzorg, waar aanvullende maatregelen nodig zullen zijn om binnen de financiële kaders te blijven.